Podmienky prijatia

Postup pri podávaní žiadosti záujemcu o sociálnu službu do Krízového centra SOS – Útulku

Poskytovanie sociálnych služieb, ako aj postup pri prijímaní klientov v nepriaznivej sociálnej situácii do Útulku je v súlade so zákonom č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách.
Cieľové skupiny prijímateľov sociálnych služieb – Útulku sú týrané matky s deťmi, matky s deťmi a dievčatá z detských domovov, ktoré sa ocitli v náhlej krízovej životnej situácii, v sociálnej a hmotnej núdzi, v ohrození života a zdravia alebo bez prístrešia.

Žiadosť do zariadenia si môže podať :

A. týrané ženy a ženy s deťmi,
B. fyzická osoba z ohrozenej rodiny vo veku od 18 – 65 rokov,
C. fyzické osoby, ktoré sa ocitli v ťažkej sociálnej situácii,
D. dievčatá z detských domovov, ktoré sa ocitli v ťažkej situácii.

Ak sa žiadateľ informuje o podmienkach prijatia do zariadenia telefonicky, e-mailom alebo osobne, riaditeľka zariadenia, prípadne sociálne pracovníčky poskytnú žiadateľovi základné informácie o postupe pri podávaní žiadosti.

Dôležitou súčasťou prvého kontaktu riaditeľa, sociálneho pracovníka so žiadateľom je nadobudnutie adekvátnych a relevantných informácií o doposiaľ uskutočnených opatreniach žiadateľa, ktoré mali viesť ku zmene jeho sociálnej situácie, ako aj o doterajších skúsenostiach žiadateľa, ktoré mali viesť ku zmene jeho sociálnej situácie, ako aj o doterajších skúsenostiach žiadateľa s poskytovaním sociálnych služieb. 

Podmienky prijatia žiadateľa :

  1. Trvalý (prechodný) pobyt žiadateľa na území Banskobystrického samosprávneho kraja.
  2. Intervencia z UPSVaR a starostov obcí, ak sa jedná o okamžité prijatie z dôvodu ťažkej životnej situácie.
  3. Písomná žiadosť o poskytovanie sociálnej služby.
  4. Osobný pohovor s riaditeľom,  sociálnym pracovníkom zameraný na získanie informácií o sociálnej situácii žiadateľa, zručnostiach a kompetenciách (pracovných skúsenostiach), zdravotnom stave, plánoch a cieľoch do budúcnosti. Žiadateľ je povinný dostaviť sa na osobný pohovor aj v prípade, ak požadovanú žiadosť o poskytovanie sociálnej služby zaslal elektronicky alebo poštou.
  5. Pokiaľ je zariadenie kapacitne obsadené, musí žiadateľ počkať na uvoľnenie miesta. Jeho žiadosť je zaradená do evidencie žiadostí a do poradovníka čakateľov na sociálnu službu.
  6. Čakacia doba na umiestnenie do zariadenia je rôzna – posudzuje sa podľa kapacitných možností a poradovníkov daného zariadenia, ale aj podľa potreby a stupňa naliehavosti žiadateľovho sociálneho problému, ktorý sa ocitol v neočakávanej krízovej životnej situácii.
  7. Podpísaním zmluvy o poskytovaní sociálnej služby v Krízovom centre SOS – Útulku, sa stáva  žiadateľ prijímateľom sociálnej služby. Zmluva o poskytovaní sociálnej služby bude uzatvorená na skúšobnú dobu v dĺžke trvania najviac 3 mesiace, pričom táto skúšobná doba bude mať zároveň adaptačnú a diagnostickú funkciu. Po uplynutí skúšobnej doby riaditeľka zariadenia na základe odporúčania  sociálneho pracovníka predĺžení ubytovanie v Útulku. Dĺžka ubytovania v zariadení je stanovená maximálne na dobu 3 rokov vrátane skúšobnej doby.
  8. Pred uzatvorením Zmluvy o poskytovaní sociálnych služieb musí žiadateľ predložiť nasledovné doklady :
    1. Doklady totožnosti a preukazy poistenca.
    2. Z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len ÚPSVaR) – rozhodnutie o priznaní/nepriznaní/odobratí dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke , potvrdenie o poberaní dávky v hmotnej núdzi, potvrdenie o poberaní prídavku na dieťa, rozhodnutie o náhradnom výživnom, rozhodnutie o zaradení/vyradení z evidencie uchádzačov o zamestnanie, rozhodnutie o peňažných príspevkoch na kompenzáciu a pod.,
    3. Správa o zdravotnom stave žiadateľa, detí.
    4. Potvrdenie o bezinfekčnosti.
    5. Potvrdenie o rodinných pomeroch od obecného resp. mestského úradu podľa bydliska žiadateľa .
    6. Sociálna poisťovňa – rozhodnutie o priznaní/nepriznaní/odobratí/zvýšení dôchodku (invalidný, sirotský),
    7. potvrdenie o návšteve školy,
    8. práca – trvalý pracovný pomer, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov, živnosť,
    9. kontaktné údaje (meno a priezvisko, telefónne číslo) – triedny učiteľ, obvodný lekár

Po predložení dokladov a prijatí klienta do zariadenia je klient informovaný  :

  • o právach a povinnostiach občanov ubytovaných v KC SOS
  • s Domácim poriadkom zariadenia
  • s Režimom v zariadení
  • s inventárnym zoznamom vecí, ktoré bude počas pobytu používať, čo potvrdí podpisom.
  • Klient si preberie kľúče od pridelenej obytnej miestnosti.